به گزارش سرویس معماری آفام نیوز، معماران، مهندسان و اندیشمندان همواره تمامی فکر و توان خویش را در راه ساخت مسکن مناسب صرف کرده اند. از همین رو روش های تولید مسکن و ساختمان، تهیه مصالح مناسب و ارزان قیمت و نیز حل مسایل حاشیه ای مسکن و مسایل شهری و محیطی آن مهم ترین مشکلاتی بوده که معماران و مهندسان در این رابطه با آن دست به گریبان بوده اند. با پیشرفت تمدن بشری یا دوره صنعت مهم ترین مساله تغییر و نوع ساخت و ساز بود به طوری که در این دوره مهندسان توانستند علاوه بر گسترش تکنولوژیکی و فن آوری، از طریق گسترش علوم مختلف مسایل مهم تری را پیگیری کنند و حتی بر بلایای طبیعی نیزفائق آیند .از طرف دیگر گسترش علوم و فنون موجب ارتقای ارتفاع ساختمان ها و بلندمرتبه سازی شده است. در همین راستا صادرات و واردات مصالح ساختمانی به منظور برهم زدن محدودیت تهیه مصالح و نیز افزایش مقاومت در مقابل بلایای طبیعی مانند زلزله، گسترش پیدا کرد. بنابراین در دوران مختلف زمان ، به اقتضای فرهنگ و باورهای مردم همچنین امکانات موجود ، مهندسان شیوه های متفاوتی را در طراحی ساختمانها بکار بردند و بدین ترتیب سبکهای معماری با خصوصیاتی منحصر به فرد پدید آمدند .
یکی از سبک هایی که در دهه هشتاد در معماری اروپا مطرح شد سبک های- تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته بود. معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است. به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است و بناهای عظیم روم باستان، نمایش قدرت امپراتوری و حکومت سزارها می باشد و بالاخره کلیساهای سر به فلک کشیده گوتیک نمایش دهده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است. به همین ترتیب، ساختمان های امروز می باید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد.
در واقع طرفداران سبک های-تک همانند مدرنیست های دهه ۱۹۲۰ معتقدند که چیزی به نام وجود دارد و معمار موظف است که روح دوران خود را در کارهایش منعکس کند . روح زمان ما ، بنا به اعتقاد معماران های-تک ، در تکنولوژی پیشرفته نهفته است. بنابراین معماری می باید با این تکنولوژی درگیر شود
آنان می پرسند: چرا ساختمانها باید از فرهنگ صنعتی جدا باشند ؟ چرا باید همچنان به ایجاد ساختمانهایی از مصالح حجیم ، سنگین و غیر منطقی مانند آجر ، بتن و چوب بسازیم در حالیکه می توانیم از نور و دقت فلز و شیشه که از قبل در کارخانه ها ساخته شده و در سایت به راحتی به هم بسته می شوند بهره ببریم؟
نظریات و مبانی معماری مدرن و های ـ تک در اصول، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های- تک فرزند خلف معماری مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت های بین این دو مکتب معماری مشاهده می شود. به طور کلی می توان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در معماری مدرن وجود دارد در های ـ تک ملاحظه نمی شود واگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند، معماران های ـ تک داخل ماشیین و اجزاء آن را نشان می دهند.
معمار سبک های-تک معماری را شاخه ای از تکنولوژی و صنعت دانسته و نتیجه کار خود را ساختمانی کار آمد و مفید می بیند ، نه هنری و سمبلیک . البته نوعی تضاد نیز دیده می شود : معماری هر چند سخت تلاش کند ، نهایتا نمی تواند مطلقا کاربردی باشد . یک ساختمان اصیل های-تک بیشتر از اینکه تکنولوژی را جهت بهبود عملکرد به کار برد ، به نمادی از تکنولوژی تبدیل شده است . ایجاد یک دیوار آجری باربر به مراتب ارزانتر و سریع تر است . در حالیکه معمار های-تک ترجیح می دهد قابی از استیل و پانلهای سبک فلزی طراحی کند . زیرا این نوع فناوری با روح زمانه هماهنگی بیشتری دارد .
در این نوع معماری سمبلیسم و ایجاد منظره و نماد بصری نقش زیادی ایفا نمی کند . الگوهای سبک های-تک ، عموما سازه استیل اکسپوز ، داکتهای تهویه نمایان ، پوسته های عملکردی و بسیاری دیگر از این قبیل می باشد که البته از نظر اجرایی و اقتصادی مقرون به صرفه نیست . بنابراین می توان گفت این شیوه معماری به نام تکنولوژی پیشرفته یا های – تک شناخته شده ولی لزوما در همه بناهای سبک تکنولوژی خارق العاده و کارآمدی به کار نرفته است . علاوه بر این این سبک را می توان به شیوه معماری خاص معمارانی چون ریچارد راجرز ، نورمن فاستر، نیکلاس گریمشاو و مایکل هاپکینز اطلاق کرد که طی بیست سال گذشته بناهایی را با ویژگی های معماری های-تک طراحی کرده اند . این چهار معمار رهبران سبک معماری های-تک به شمار می روند . این سبک لایحه یا مقررات مشخصی ندارد ، اما اکثر فعالان آن ایده ها ، نظریات و زمینه های فکری مشترکی دارند . این افراد در روند شکل گیری سبک های-تک با یکدیگر همفکری ، همکاری و گاهی رقابت داشته اند . ریچارد راجرز در مصاحبه خود با تلویزیون بی بی سی عقیده خود درباره معماری های تک را چنین بیان می کند: ایده هایی که معماری می کنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و به این ربط پیدا می کند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم. برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساختن آن قابل روئیت باشد. این شیوه ای است که ما معماری می کنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام می شده است این موضوع اصلاً تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثالی بسیار روشن است. زمانی که آب از درون ناودان شرشر کنان تخلیه می شود، خیلی هیجان انگیز است.
کد خبر: ۹۸۱۰۰۴۰۲۷۷