به گزارش سرویس عکاسی آفام نیوز، عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته میشود. این هنر در اکثر زبانهای جهان فتوگرافی خوانده میشود که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام میشود: نخست، بهدستآوردن تصویر به وسیله دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرایند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث میشود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.
عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است؛ بهعنوان یک پدیده علمی متولد شد، بهشکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشدهاست، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینههای مختلف و اکتشافات و نوآوریهای آنان در طول تاریخ است و سالها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشتهاست اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسهفور نیِپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایشهایی را بر ترکیبات نقره براساس یافتههای یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.
تئوری عکس رنگی سهرنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایه نظریه او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شدهاست. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایه آن نسبت به یکی از سه رنگهای اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند. جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبهای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخهٔ چاپشده عکس را پرینت میکردند و عکس گرفتهشده یک دقیقه بعد و در مدلهای جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.
در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمیشود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی (نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، یا کاغذ به تصویر عکس میشود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرایند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور بر روی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته میشود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر میگذارد و باعث ثبت تصاویر میگردد.
عکاسی تبلیغاتی
اولین چیزی که در مورد یک تبلیغ نظر شما را به خود جلب می کند چیست؟ معمولا چشم ها به سمت نوشته نمی روند. عکس ها اولین چیزی هستند که چشم را تسخیر می کنند. عکاسی تبلیغاتی و صنعتی شاخه بسیار جذاب از عکاسی است که وظیفه دارد محصولات و یا خدمات را به صورت کامل و با کیفیت نشان دهد؛ عکاسی تبلیغاتی و صنعتی را می توان تلفیقی از دانش گرافیک و هنر عکاسی دانست که اصولا در پی سفارش یک شرکت یا کارخانه صورت می پذیرد و به نمایش محصولات و روند تولید یا تجهیزات کارخانه ای می پردازد که اهداف متفاوتی را دنبال می کند. تفاوت اساسی عکاسی صنعتی با تبلیغاتی در این است که در عکاسی صنعتی، عکاس صرفا به ویژگی های واقعی محصول و یا فضای صنعتی می پردازد و هدف او تنها نمایش شرایط و ساختار حقیقی محصول بوده و در تلاش است تا برتری محصول را نسبت به موارد مشابه نشان دهد. در صورتی که هدف از عکاسی تبلیغاتی تشویق و جذب خریدار و بازاریابی محصولات بوده و عکاس مجاز است تا حدی اغراق کرده و در فضاها و محصولات تغییر و تحول ایجاد کند و حتی عکاس سلایق و تفکر خود را در عکس می گنجاند و اجازه اغراق و بزرگنمایی دارد.
عکاسی صنعتی هدفی را دنبال میکند که میل به برقراری ارتباط دارد و به طور خلاصه مرکز توجهش صنعت است. وظیفه عکاسی صنعتی این است که موضوع جلوه و نمای بهتری نسبت به موضوع های مشابه داشته باشد و در مسلما باید عکسهایی تولید شود که توجه بیننده را جلب کنند و در رقابت پیروز شوند. یکی از اساسی ترین کاربردهای عکس های صنعتی و تبلیغاتی را می توان در طراحی کاتالوگ ها و بروشورهای شرکت ها و همچنین فروش اینترنتی محصولات دانست. مجموعه ما، پس از کسب دانش و مهارت و همکاری با برندها و تولیدکنندگان معتبر کشور، امروز مدعی است که در زمینه های مختلف عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، نظیر عکاسی مواد غذایی و رستوران ها، عکاسی معماری و دکوراسیون داخلی، عکاسی لوستر، عکاسی پوشاک، عکاسی هتل، عکاسی مبلمان، عکاسی جواهرات، عکاسی کارخانه و خط تولید، عکاسی ۳۶۰ درجه و… حرفی برای گفتن دارد.
کد خبر: ۹۶۰۸۰۲۱۰۰۲۵