book

روزخبر
رویدادها
علم و تکنولوژی
کتاب و مجله
بازی ویدئویی
سبک زندگی
ویدئو خبر
English News
«عکاسی» با پرونده «فوتومونتاژ معاصر» منتشر شد

«عکاسی» با پرونده «فوتومونتاژ معاصر» منتشر شد

11 آبان 1396 | 5:50
زمان مورد نیاز برای مطالعه: دقیقه
«عکاسی» با پرونده «فوتومونتاژ معاصر» منتشر شد

به گزارش سرویس عکاسی آفام نیوز، شماره دوم فصلنامه عکاسی با پرونده فوتومونتاژ معاصر و با همکاری جمعی از متخصصان حوزه عکاسی، همراه با مصاحبه اختصاصی با صمد قربانزاده، تام چمبرز و اروین اولف انتشار یافت.

محمد خدادادی مترجم زاده، محمدرضا طهماسب‌پور، مهرداد عسکری طاری، سامان توکلی، رومین محتشم، زانیار بلوری، مهدی مقیم‌نژاد، سیامک دل‌زنده، سیامک فیلی‌زاده، پژمان نظرزاد، مجید کورنگ بهشتی، هادی مومنی، امید امیدواری، امید شلمانی، تینا وینک هاوس، هومان مهر آذین، آیتای شکیبافر، پریسا رقمی، دومینیک روسه، مریم وحدتی، سیده غزاله غضنفری، محمد شمس، شهرزاد اکرمی، حامد انوشه، محمدرضا معصومی، رسول کمالی، فرزانه رادمهر، ژوبین عبدیانی، امین شفیعی، سامان آفریدند، قاسم فتحی، میعاد آخی، میلاد صفا بخش، سعید رضوانیان، شکوفه بیاتی، از جمله فعالان حوزه عکاسی هستند که با این شماره فصلنامه یادشده، همکاری کرده‌اند.

فصلنامه عکاسی در این شماره علاوه بر گردآوری مطالب و مقالات، حاوی یک DVD  آموزشی با موضوع بررسی مراحل ساخت مجوعه یک شاهد عینی (آزاده اخلاقی) و بهمن رئوفی با موضوع آموزش برخی ترفندهای مورد نیاز در فوتومونتاژ و مبحث کامپوزیت در نرم افزار فوتوشاپ، است.

در سرمقاله این فصلنامه به قلم سیوا شهباز (سردبیر) می‌خوانیم: عکاسی مثل هر هنر دیگری رسالتی بجز بیان آنچه که دیده می‌شود، دارد؛ هنر وسیله بیان احساس است والزاماً این احساس همیشه در قالب‌های رئال نمی‌گنجد. وقتی هنرمند قالب‌های تراشیده شده و ثابت رئال را فضای مناسبی برای بیان آنچه در ذهن دارد، مفاهیمی که می‌خواهد به انسان‌های دیگر منتقل کند، کافی و شایسته نمی‌بیند، خود را از قید دنیای رئال رها کرده و به تعبیرها و فضاهای بازتر و آزادانه‌تری برای بیان خود چنگ می‌زند. اینجاست که سبک‌ها و اندیشه‌های اجرا و بیان متبلور می‌شود؛ سبک‌ها از رئال به سورئال هجرت کرده و در همه هنرها جای خود را باز می‌کند و در هنر عکاسی با توجه به اینکه عکاس در واقعیت‌ها بسیار بیش از یک نقاش محدود است، این مسیر را با فتومونتاژ پیدا کرده، ترکیبی کاملا مفهومی و انتزاعی و سوبژه از عناصری کاملاً واقعی، عینی و ابژه و دقیقاً این نکته است که خاص بودن این مفهوم را دوچندان می‌کند.

در این مطلب همچنین می‌خوانیم: شاید نقاش بتواند یک درخت را به هر شکلی که در تصویر ذهینتش نقش بسته بکشد حتی به صورت یک پرنده با بال به جای شاخه و پر به جای برگ ولی یک عکاس باید از عناصر واقعی درخت این پرنده را خلق کند و این می تواند قدرت خلاقیت و اجرای عکاسی را به ستیز بکشاند.

مطالب مرتبط
کتاب هک عکاسی
4 آبان 1396
کتاب همه طراح اند
18 اردیبهشت 1396
کتاب نزدیک، اما دور
5 اردیبهشت 1396