style

روزخبر
رویدادها
علم و تکنولوژی
کتاب و مجله
بازی ویدئویی
سبک زندگی
ویدئو خبر
English News
فواید ناشناخته‌ی کره‌ی بادام زمینی برای سلامتی

فواید ناشناخته‌ی کره‌ی بادام زمینی برای سلامتی

9 دی 1399 | 12:00
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
فواید ناشناخته‌ی کره‌ی بادام زمینی برای سلامتی

کره‌ی بادام زمینی به‌عنوان یکی از خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار کودکان و بزرگسالان است که فواید بیشمار آن برای بسیاری از افراد تعجب آور است. بادام زمینی و کره‌ی بادام زمینی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند که در افزایش سطح سلامت عمومی بدن، سلامت قلب و کنترل سطح قند خون بسیار موثرند. علاوه‌ بر این استفاده از کره‌ی بادام زمینی می‌تواند در افزایش یا کاهش وزن مفید است. البته باید بدانید که چطور و چگونه از آن در رژیم‌غذایی خود استفاده کنید زیرا کره‌ی بادام زمینی به دلیل داشتن چربی زیاد، باید به درستی در وعده‌های غذایی مصرف شود.

فواید تغذیه‌ای کره‌ی بادام زمینی

کره‌ی بادام ‌زمینی یکی از لذیذترین فرآورده‌های تهیه شده از بادام ‌زمینی است که بخش عظیمی از بادام ‌زمینی‌های کشت شده در سراسر دنیا، برای تهیه و ساخت کره‌ی آن استفاده می‌شود. در ادامه‌ی این بخش برای شما خواهیم گفت که مصرف آن در وعده‌های غذایی چگونه است تا از فواید کره‌ی بادام‌ زمینی بهره ببرید.

سرشار از پروتئین

مصرف کره‌ی بادام زمینی، ویتامین‌ها و موادمغذی و ضروری بدن مانند منیزیم، پتاسیم، روی و مقدار کافی پروتئین را تامین می‌کند. برای مثال در هر دو قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی، مقدار ۷٫۰۲ گرم پروتئین موجود است که برای رژیم‌های غذایی با میزان پروتئین محدود بسیار مفید است.

تامین منیزیم، فسفر و نیاسین بدن

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت بدن است که در بیش از ۳۰۰ فرآیند شیمیایی بدن نقش دارد. کره‌ی بادام زمینی، این خوراکی خوشمزه یکی از منابع بزرگ تأمین منیزیم بدن است که می‌توان آن را به‌سادگی در وعده‌های غذایی گنجاند.

فسفر از مهم‌ترین مواد لازم برای بزرگسالان است که به ساخت سلول‌ها و استخوان‌های سالم بدن کمک می‌کند.

وجود نیاسین در بدن به عملکرد بهتر اعصاب و به تولید انرژی لازم بدن کمک می‌کند.

کره‌ی بادام زمینی منبع ویتامین B6 است که این ویتامین ضروری در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی بدن نقش دارد و از مهم‌ترین عوامل در افزایش سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

توجه داشته باشید که علاوه بر خواص بسیار، این ماده‌ی مغذی حجم زیادی چربی اشباع شده و سدیم را داراست.

فواید کره‌ی بادام زمینی برای سلامتی

مصرف بادام زمینی و مشتقات آن که کره‌ی بادام زمینی یکی از پرطرفدارترین آن‌هاست، فواید بی‌شماری برای افزایش سطح سلامت بدن و حفاظت بدن از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها دارد. در زیر به برخی از فواید و خواص کره‌ی بادام زمینی برای بدن اشاره کرده‌ایم.

تقویت سلامت قلب

اسیدهای چرب اشباع نشده (MUFA)، اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFA)، نیاسین، منیزیم و ویتامین E از جمله ویتامین‌ها و مواد مؤثر در افزایش سطح سلامت قلب محسوب می‌شوند. محققان زیادی بر این باورند که مصرف آجیل و خوراکی‌های دارای خواص مشابه آن‌ها از جمله کره‌ی بادام زمینی در کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی تأثیر بسیاری داشته است.

همچنین طبق نتایج مطالعات انجمن دیابت آمریکا، افرادی که ۴۶ گرم بادام زمینی یا کره‌ی بادام زمینی در برنامه‌ی رژیم ‌غذایی روزانه‌ی خود و به مدت ۶ ماه مصرف می‌کنند، دارای چربی خون کمتری بوده‌اند.

توجه داشته باشید که مصرف کره‌ی بادام زمینی در دراز مدت به دلیل داشتن کالری زیاد، ممکن به افزایش وزن منجر شود و در این صورت بسیار مهم است که فرد مصرف آن را کنترل کند و از خوردن بیش از حد کره‌ی بادام زمینی بپرهیزد زیرا باعث افزایش چربی و سدیم بیش از حد و انواع بیماری‌های قلبی می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر فشار خون دارید باید از کره‌ی بادام زمینی بدون نمک و بدون مواد افزودنی استفاده کنید.

ترمیم عضلات

مصرف کره‌ی بادام زمینی که منبع غنی از پروتئین است، به ساخت و ترمیم عضلات بدن کمک می‌کند. اگرچه کره‌ی بادام زمینی پروتئین کامل محسوب نمی‌شود و اسیدهای آمینه‌ی ضروری بدن را به طور کامل تأمین نمی‌کند، اما در تأمین پروتئین اولیه و روزانه‌ی افراد مهم است. مصرف کره‌ی بادام زمینی به همراه نان به دلیل داشتن اسید آمینه متیونین می‌تواند یک وعده غذایی کامل محسوب شود.

مؤثر در کنترل سطح قند خون

برای بهره‌مندی از فواید کره‌ی بادام زمینی باید بدانید که این ماده‌ی غذایی حاوی مقدار نسبتا کم از کربوهیدرات، چربی، پروتئین و مقداری فیبر است و در صورتی که قند افزودنی نداشته باشد تأثیر آنچنانی در گلوکز خون ندارد و به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای مصرف مبتلایان به دیابت باشد.

طبق تحقیقات پزشکان افزودن بادام زمینی یا کره‌ی بادام زمینی به وعده‌ی صبحانه برای زنان مبتلا به چاقی که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند، به کنترل سطح گلوکز خون کمک می‌کند. همچنین در روند لاغری آن‌ها مؤثر است. نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که زنانی که در صبحانه‌ی خود، بادام زمینی یا کره‌ی بادام زمینی استفاده کرده‌اند میزان قند خون کمتری داشته و گرسنگی کمتری را در طی روز نسبت به دیگر افراد تجربه کرده‌اند.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پستان

مصرف کره‌ی بادام زمینی از سنین پایین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری خوش‌خیم پستان (BBD)، که عامل اصلی بیماری سرطان پستان است را کاهش دهد. پزشکان طبق نتایج آزمایشی که روی ۹۰۰۰ دختر دانش‌آموز صورت گرفته دریافتند که علاوه بر سایر خوراکی‌های مغذی مانند لوبیا، سویا و چربی‌های گیاهی، مصرف کره‌ی بادام زمینی توانسته از بروز سرطان پستان جلوگیری کند. این اثرات مفید حتی در افرادی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پستان داشتند هم به چشم می‌خورد.

موثر در کاهش وزن

طبق مطالعات انجام شده مصرف مغزهای گیاهی، به خصوص بادام زمینی به دلیل افزایش سطج انرژی و تأمین نیروی لازم بدن برای فعالیت روزمره می‌تواند در کاهش وزن افراد نقش بسزایی داشته باشد. چون بادام زمینی حاوی پروتئین، چربی و فیبر است و باعث احساس سیری طولانی مدت خواهد شد.

نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف مکرر کره‌ی بادام زمینی (حداقل ۲ بار در هفته) باعث افزایش وزن کمتری شده و فیبر موجود در آن قند خون پس از غذا را کاهش داده است.

توصیه‌های مصرف کره‌ی بادام زمینی در رژیم کاهش وزن

برای استفاده از کره‌ی بادام زمینی در رژیم غذایی کاهش وزن روش‌های متعددی وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بسیاری از افراد کمی قبل از وعده‌‌ی غذایی اصلی، کره‌ی بادام زمینی مصرف می‌کنند تا با احساس سیری ناشی از مصرف آن، وعده‌‌ی ‌غذایی کم ‌حجمی را میل کنند.
  • برخی دیگر برای تأمین فیبر و پروتین لازم بدن، کره‌ی بادام زمینی را به وعده‌‌ی غذایی کم کالری خود اضافه می‌کنند.
  • می‌توانید خلال سیب با ساقه‌ی کرفس را به کره‌ی بادام زمینی آغشته کنید و مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید.
  • یک قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی را به ماست کم‌چرب اضافه کنید و میل کنید.
  • کره‌ی بادام زمینی را به دستور تهیه‌ی اسموتی‌های کم‌چرب اضافه کنید.
  • کره‌ی بادام زمینی به همراه یه کاسه بلغور جو دوسر و کمی خامه می‌تواند یک وعده‌غذایی کامل یاشد.

در انتها لازم است بدانید که مهم‌ترین خاصیت کره‌ی بادام زمینی این است که نه تنها می‌تواند اشتهای شما را کم کند بله می‌تواند اشتها در طول دوره‌های رژیم‌غذایی ثابت نگه دارد.

استفاده از کره‌ی بادام زمینی در وعده های غذایی

مصرف کره‌ی بادام زمینی در وعده‌های غذایی راحت است بنابراین مراقب میزان مصرف خود باشید تا از خوردن کالری بیش از حد نیاز روزانه خودداری کنید. به یاد داشته باشید که ۲ قاشق کره‌ی بادام زمینی، نزدیک به ۲۰۰ کالری لازم بدن را تأمین می‌کند.

مطالب مرتبط