style

روزخبر
رویدادها
علم و تکنولوژی
کتاب و مجله
بازی ویدئویی
سبک زندگی
ویدئو خبر
English News
همه چیز درباره‌ی خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

همه چیز درباره‌ی خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

5 آذر 1399 | 11:17
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
همه چیز درباره‌ی خواص کدو حلوایی برای سلامتی بدن

کدو حلوایی که با نام کدو تنبل نیز شناخته می‌شود، یکی از پرخاصیت‌ترین اعضای خانواده‌ی کدوها است. اگرچه اغلب کدو حلوایی را به‌عنوان یکی از سبزیجات می‌شناسند، اما کدو حلوایی در اصل یکی از میوه‌های پرخاصیت است که نباید از خواص و فواید آن در افزایش سلامت عمومی بدن غافل شوید.

کدو حلوایی، این میوه‌ی خوشمزه که در رنگ‌های زرد یا نارنجی پررنگ در دسترس است غنی از انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن است. این میوه‌ی پرخاصیت طعم شیرینی دارد و می‌توانید از آن به روش‌های متنوعی استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن برای حفظ سلامت عمومی بدن، پوست و مو بهره ببرید. افرادی که از بیماری‌های قلبی، سنگ کلیه، سنگ کیسه‌ی صفرا و… رنج می‌برند، می‌توانند با افزودن این میوه به رژیم غذایی خود، از فواید آن برای درمان سریع‌تر استفاده کنند.

یک فنجان کدو حلوایی (کدو تنبل) پخته شده می‌تواند بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های بدن انسان را تامین کند. در زیر به برخی از ویتامین‌های این میوه‌ی کم‌کالری اشاره کرده‌ایم.

کربوهیدات: کربوهیدرات از مهمترین مواد مغذی برای بدن است که به تامین انرژي مورد نیاز برای سیستم عصبی و مغز کمک می‌کند.

ویتامین C: این ماده‌ی مغذی محلول در آب برای افزایش قوای سیستم ایمنی بدن، کمک به کلاژن‌سازی پوست و ترمیم بافت زخم‌های بدن کمک بسیاری می‌کند.

ویتامین A: این ویتامین که در تنظیم و رشد سلول‌های بدن، سلامت چشم و حفظ استحکام استخوان‌های بدن موثر است در این ماده‌ی خوراکی موجود است. از مهمترین خواص کدو حلوایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که منبعی غنی از ویتامین A محسوب می‌شود. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد بدن نقش بسزایی دارد. مصرف یک فنجان کدو حلوایی پخته شده، حدود ۲۰۰ درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین می‌کند.

ویتامین E: ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی برای بدن است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد و افزایش سیستم ایمنی بدن از بروز بسیاری بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، آلزایمر و… جلوگیری می‌کند. همچنین این ویتامین در تنظیم سطح کلسترول بدن بسیار  موثر است. علاوه بر همه‌ی فواید ذکر شده درباره‌ی ویتامین E موجود در کدو تنبل، همانطور که می‌دانید این ویتامین با کاهش التهابات پوستی به جوانسازی و سالم ماندن پوست بدن کمک کرده و وقتی با ویتامین C موجود در کدو حلوایی ترکیب می‌شود، باعث جلوگیری از جذب اشعه‌ی مضر فرابنفش شده و از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می‌کند. همچنین در بهبود و رفع جوش و آکنه‌های پوستی موثر است.

تیامین و نیاسین: این ویتامین‌ها، از ویتامین‌های گروه B هستند و کمبود آنها می‌تواند سلامت عمومی بدن را دچار خطر جدی کند. وجود این دو ویتامین مهم در بدن به سلامت قلب و عروق، تقویت مغز، پیشگیری و درمان دیابت و… کمک کرده و باعث افزایش انعطاف بدن می‌گردند.

منیزیم، پتاسیم و منگنز: این مواد معدنی همواره به عنوان عوامل اصلی در استحکام استخوان‌ها شناخته می‌شوند. این مواد ضروری در بدن به رشد بافت‌های استخوانی بدن کمک کرده و از فرسایش آنها جلوگیری می‌کنند.

بتاکاروتن: طبق مطالعات صورت گرفته، وجود بتاکاروتن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان نقش بسزایی داشته باشد به طوری که افرادی که میزان بتاکاروتن بیشتری مصرف کرده‌اند، کمتر از افرادی که بتاکاروتن مصرف نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

مطالب مرتبط